RPO w zaawansowanym stadium negocjacji

Wszystkie Regionalne Programy Operacyjne zostały przesłane już do Komisji Europejskiej. Tym samym rozpoczął się ostatni etap prac nad RPO, którym są negocjacje ich ostatecznego kształtu. Przewidziany budżet dla wszystkich 16 Regionalnych Programów Operacyjnych wyniesie łącznie 31,3 mld EUR. Tak jak w latach 2007 – 2013 programy będą zarządzane przez urzędy marszałkowskie poszczególnych województw.

Nowością w RPO w nowej perspektywie budżetowej jest dwufunduszowość. Oznacza to, że środki będą pochodziły z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jak również Europejskiego Funduszu Społecznego. Kolejną nowością w planowanych regionalnych programów operacyjnych są tzw. Inteligentne specjalizacje. Ich celem jest zróżnicowanie regionalne w oparciu o potencjał rozwojowy poszczególnych województw.
Na wykresie poniżej przedstawiono wysokość dofinansowań w podziale na poszczególne województwa. Widoczne jest, że największe wsparcie otrzyma województwo śląskie (3,4 mld EUR), kolejno małopolskie (2,8 mld EUR) oraz wielkopolskie (2,4 mld EUR). Najmniejsze wsparcie otrzyma województwo podlaskie 1,2 mld EUR, lubuskie 0,9 mld EUR oraz opolskie także wysokości 0,9 mld EUR.

Alokacja RPO w podzialne na województwa w mld EUR

Źródło: Opracowanie własne na podstawie Projektów Regionalnych Programów Operacyjnych

W tabeli poniżej przedstawione zostały po trzy najważniejsze osie priorytetowe dla każdego województwa i wysokość wsparcia na poziomie unijnym. Województwa uporządkowane są malejąco względem kwoty dofinansowania.

Osie priorytetowe na które przeznaczono największe alokacje w danym województwie (w nawiasach podano alokację w EURO).

LpWojewództwoOś priorytetowa o największej alokacji
Oś priorytetowa o drugiej największej alokacjiOś priorytetowa o trzeciej największej alokacji
1Śląskie
Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna
(744 608 205)
Transport
(503 926 000)
Konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw
(262 806 216)
2Małopolskie
Infrastruktura transportowa
(400 500 000)
Regionalna polityka energetyczna
(380 000 000)
Przedsiębiorcza Małopolska
(310 000 000)
3Wielkopolskie
Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka
(467 900 000)
Transport
(414 000 000)
Energia
(353 475 177)
4Dolnośląskie
Przedsiębiorstwa i innowacje
(421 046 718)
Transport
(376 512 636)
Gospodarka niskoemisyjna
(356 460 717)
5Lubelskie
Mobilność regionalna i ekologiczny transport
(255 852 000)
Infrastruktura społeczna
(227 424 000)
Konkurencyjność przedsiębiorstw
(213 210 000)
6Łódzkie
Innowacyjność i konkurencyjność
(486 455 223)
Rewitalizacja i usługi dla społeczeństwa
(427 240 592)
Transport
(364 662 889)
7Podkarpackie
Infrastruktura komunikacyjna
(398 382 648)
Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka
(374 372 710)
Czysta energia
(253 741 612)
8Mazowieckie
Rozwój regionalnego systemu transportowego
(367 285 892)
Przejście na gospodarkę niskoemisyjną
(324 359 153)
Wykorzystanie działalności R&D w gospodarce
(278 217 130)
9Kujawsko – pomorskie
Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki
(449 623 387)
Solidarne społeczeństwo i konkurencyjne kadry
(374 261 105)
Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna
(297 225 574)
10Pomorskie
Mobilność
(335 860 939)
Zatrudnienie
(223 677 915)
Energia
(214 951 001)
11Warmińsko – mazurskie
Inteligentna gospodarka Warmii i Mazur
(310 293 756)

Infrastruktura transportowa
(257 279 674)

Efektywność energetyczna
(246 750 935)

12Zachodniopomorskie
Gospodarka, innowacje, nowoczesne technologie
(342 050 000)
Zrównoważony transport
(282 655 292)
Gospodarka niskoemisyjna
(217 711 416)
13Świętokrzyskie
Dziedzictwo naturalne i kulturowe
(176 560 369)
Efektywna i zielona energia
(167 290 213)
Konkurencyjna gospodarka
(161 247 193)
14Podlaskie
Wzmocnienie potencjału i konkurencyjności gospodarki regionu
(247 367 214)
Poprawa dostępności transportowej
(208 000 000)
Gospodarka niskoemisyjna
(108 530 000)
15Lubuskie
Gospodarka i innowacje
(176 409 467)
Transport
(156 808 415)
Gospodarka niskoemisyjna a także środowisko i kultura
(98 005 260)
16Opolskie
Zrównoważony transport na rzecz mobilności mieszkańców
(193 500 000)
Gospodarka niskoemisyjna
(102 500 000)
Konkurencyjny rynek pracy
(101 300 000)

Źródło: Opracowanie własne na podstawie Projektów Regionalnych Programów Operacyjnych

Widoczna jest ważna rola transportu w nowych RPO. Osie priorytetowe związane z transportem znalazły się w 14 programach regionalnych na miejscach 1-3 pod względem wielkości dofinansowania, która łącznie wynosi ponad 4,5 mld EUR. Wsparcie unijne jest skierowane głównie na rozbudowę oraz zwiększenie jakości i bezpieczeństwa sieci drogowej, a także rozwój infrastruktury kolejowej.

W 14 programach regionalnych znalazły się także osie związane z podniesieniem konkurencyjności przedsiębiorstw. Kwota wsparcia unijnego przekracza 4,5 mld EUR. Środki skierowane są na wzrost innowacyjności przedsiębiorstw, zwiększenie produktywności, umiędzynarodowienie działalności.
Co więcej, w 14 programach regionalnych znalazły się osie związane z efektywnością energetyczną. Na tą oś priorytetową przeznaczono 3,8 mld EUR ze środków unijnych. Przewidziano środki mają służyć zwiększeniu wykorzystania transportu zbiorowego, produkcję energii ze źródeł odnawialnych, zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza.
W 5 regionalnych programach operacyjnych znalazły się osie priorytetowe związane z infrastrukturą społeczną w tym związane ze zwiększeniem zatrudnienia oraz poprawą kompetencji pracowników. Na oś tą przeznaczono 1,3 mld EUR pomocy unijnej. Wsparcie unijne obejmuje działania na ożywienie gospodarcze regionów poprzez ograniczenie ubóstwa i wykluczenie społeczne oraz promowanie zatrudnienia.

Podsumowując, RPO oczekują na zatwierdzenie przez Komisję Europejską. Przewiduje się, że akceptacja nastąpi na przełomie roku. Na RPO przeznaczono 31,3 mld EUR. Województwa śląskie i małopolskie otrzymają największe dofinansowanie. Głównymi osiami priorytetowymi RPO będzie zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw, wsparcie przedsiębiorczości, transportu i energetyki, a także poprawa życia mieszkańców i niwelowanie barier rozwojowych.

 

Źródła:

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Projekty Regionalnych Programów Operacyjnych.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.